TRÄFFREPORTAGEJEEPBLADETHISTORIKPRYLARKLUBBARBETELINKSANNONSER

Historik

Inget fordon på den militära motorsidan har så snabbt och fullständigt erövrat en hel värld, som Jeepen.

Den blev oerhört populär bland soldaterna under andra världskriget, och användes till de mest skiftande arbetsuppgifter. Efter kriget fortsatte Jeepen sitt segertåg med modellen CJ-2A även kallad "Fredsjeepen". Det fantastiska är att Jeepen fortfarande tillverkas och nu med beteckningen Jeep Wrangler.

Ladda ner ett filmklipp med testkörning av Jeepen om du vill (MPEG 892Kb). MediaPlayer eller annat Videouppspelningprogram krävs.

 


 

Jeepen skapades under en mycket kort tidsperiod under året 1940.

 

 

 

49 dagar hade de företag Bantam Car Co, Ford och Willys-Overland på sig att leverera en färdig prototyp anpassad till de krav som den amerikanska armén ställde på fordonet.

 

 

 

Den 23 september 1940 levererade Bantam Car Co sin prototyp till arméns teststation Holabird i Baltimore, Maryland.

Något senare kom även prototyperna från Ford (Ford Pygmy) och Willys-Overland (Willys Quad) till teststationen.

 

 

 

Dessa tre prototyper testades noga och alla tre företagen fick nu en ny order på tillverkning av 1500 fordon av resp. prototyp.

 

 

 

Alla tre företagen förbättrade nu sina modeller och under vintern 1940/41 levererades dessa fordon till olika militära förband i USA för ytterligare tester under autentiska förhållanden.

 

 

 

Bantams modell kalls nu Bantam 40BRC dvs Bantams Rekognoseringsfordon 1940.

 

 

 

Fords modell benämndes Ford GP, där G stod för "Government units regardless of year" och P för "80 in wheelbase Reconnaissance Car" (Detta enligt Enligt Fords bok "Service school for US Army instructors on Ford U.S Army vehicles (1941) section D-1 sid 1, daterad Augusti 5, 1941).

 

 

 

Willys-Overlands modell betecknades Willys MA dvs Military model A. Lustigt nog var nu Willysmodellen försedd med rattväxel. Ett mindre antal gjordes också med 4-hjuls styrning.

 

 

Den 1 juli 1941 bestämdes att Willys-Overlands modell var den som skulle massproduceras och det snarast. Den officiella beteckningen på fordonet blev nu Truck ¼-Ton 4x4 (lastförmåga 250kg, 4 hjul och 4-hjulsdrift). Willysfabriken fick nu sitt första kontrakt på 16000 Jeepar.

 

 

 

Då Willys-Overlands tillverkningskapacitet ej räckte till så fick även Ford tillverka en kopia av Willys-Jeepen med beteckningen Ford GPW (GP med betydelse enö. ovan och ”W” står för ”Willy’s pattern).

 

 

 

Dessa fordon från Willys resp Ford är i stort sett identiska med endast små skillnader.

 

 

 

Fram till augusti 1945 tillverkades 359849 st Willys MB och 277896 st Ford GPW.

 

 

 

Den första krigsjeepen kom till Sverige i slutet av 1944 och anlände med flyg från England till Bulltofta Malmö. Jeepen var av typ Ford GPW. Den 7 februari 1945 inbjöd Svenska Ford Motor Company, motortidningar och dagspress till demonstration och övningskörning på Gärdet i Stockholm. Efter kriget räknar man med att c:a 2000 surplusjeepar såldes i Sverige.





Den 18 juli 1945 presenterade Willys-Overland sin nya fredsmodell av Jeepen, CJ-2A. Detta var i stort samma Jeep som krigarjeepen men med förstärkt växellåda, fällbar lucka baktill och bensintanken fylldes på via öppning i karossidanj, och inte som på krigarjeepen där man fick lyfta på stolsdynan.

 

 

CJ-2A Jeepen var fordonet för skogs- och jordbruket enligt reklamen och behovet av ett dylikt fordon var stort efter kriget.

 

 

I Sverige hade Scania-Vabis blivit generalagent för Jeepen från Willys-Overland. Den 8 april 1946 kom de första civiljeeparna via järnväg till Scania-Vabis i Södertälje.

 

 

I denna första sändning var alla Jeepar rödlackerade men det var inget problem, alla Jeeparna såldes snabbt.



1946 presenterade Willys-Overland även en Jeep Stationsvagn helt tillverkad i plåt.

Ett år senare kom Jeep Truck, ett lastfordon som kunde fås med 2- eller 4-hjulsdrift.

Båda dessa typer av fordon såldes i Sverige.



CJ-2A Jeepen utvecklades vidare och ersattes 1949 av CJ-3A Jeepen. Nu var vindrutan hel och ramen var förstärkt.

 

 

1953 kom CJ-3B Jeepen med halvtoppsmotor och den höga motorhuven, även kallad den fula ankungen. CJ-3B tillverkades till 1968 men i Sverige var sista försäljningsår 1957.

 

 

Den militära versionen av CJ-3A heter M-38 och av CJ-3B heter den M-606.

 

 

Redan 1952 kom den militära modellen M-38A1 som är pappa till CJ-5 jeepen som introducerades 1955. Det var en lite modernare Jeep med rundade framskärmar, bättre sittkomfort och nu fanns det även värme i Jeepen! CJ-5 Jeepen fanns även i en förlängd version CJ-6.

 

 

Den militära modellen M-38A1 skiljer sig mot CJ-5 genom att den har 65 l tank, vattentätt 24V elsystem, starkare ram, delad framruta, hårdare fjädring, mm.
Med snorkel kunde den köras i 2m djupt vatten!
Totaltvikten är ca 200kg mer än CJ-5.

Dessa jeepar importerades aldrig till Sverige, men på senare år har ett hundratal tagits in som surplus, då främst från danska armén.

Modellerna M-606A1 och M-606A2 är militariserade CJ-5 jeepar och såldes främst till arabländerna. I princip samma bil som den civila varianten med 6V eller 12V.



En annan mycket ovanlig Jeepmodell från 40-talet är "Jeepstern".



Ett mellanting mellan personbil och Jeep som tillverkades mellan åren 1948 till 1951. Endast en Jeepster såldes av Scania- Vabis. Denna Jeepster har inte kunnat spårats.



FC 150 och FC 170 är frambyggda Jeepar med lastflak och intoducerades 1957.

FC 150 hade den 4-cylindriga Hurricanemotorn som drivkälla.

FC 170 hade en 6-cylindrig motor.



Mellan åren 1964 och 1970 såldes ej Jeep i Sverige då generalagent saknades.

1971 blev bilfirman Harry Karlsson Bil AB generalagent, och äntligen började Jeepen åter säljas i Sverige.



På programmet fanns då CJ-5, CJ-6, stationsvagnen Wagoneer, Jeep Truck och Jeepster Commando.

Stationsvagnen Wagoneer presenterades i USA 1962 som den idealiska familjebilen, med utmärkta utrymmen, och ett praktiskt fordon för familjen som var intresserad av vildmarksliv. Motorn var en nykonstruerad 6-cylindrig motor med överliggande kamaxel. Wagoneer har funnits i olika modellvarianter och för varje årsmodell har utrustningen och tillvalen blivit rikhaltigare. 1985 var sista året som Wagoneer såldes i Sverige.

Jeep Cherokee var en mer sportig typ av stationsvagn som lanserades 1974. 1983 var sista tillverkningsår för Cherokee av denna typ.



Jeep CJ-7 började tillverkas 1976 och var en vidareutveckling av CJ-5 modellen. CJ-7 levererades med plåtdörrar och alternativt lätt avtagbar hardtop, tvåmanshytt eller med kapell.

CJ-7 fanns även i en förlängd version med beteckningen CJ-8. Tillverkningen av CJ-7 och CJ-8 upphörde i början av 1986


1984 presenterade Jeepfabriken en helt ny generation av herrgårdsvagn, dock med samma modellnamn som tidigare nämligen Wagoneer och Cherokee.

Dessa modeller tillverkas fortfarande, och som sagt den traditionella lilla Jeepen finns kvar - nu med namnet Jeep Wrangler.

Generalagent för Jeepen i Sverige är sedan 1 januari 2000 Chrysler Sverige.


Läs mer om Jeep och historien bakom

Bantam prototyp
Bantam Prototyp


Bantam BRC40
Bantam BRC40


Ford GP
Ford GP


Willys MA
Willys MA

Willys MB / Ford GPW
Willys MB / Ford GPW


CJ-2A
CJ-2A


Station Sedan
Station Sedan


Jeep Truck
Jeep Truck


CJ-3A
CJ-3A


CJ-3B
CJ-3B


CJ-5
CJ-5


CJ-6
CJ-6


Jeepster
Jeepster


FC-150
FC-150

FC-170
FC-170

Wagoneer
Wagoneer


CJ-7
CJ-7
Wagoneer -84
Wagoneer -84
Cherokee
Cherokee
Wrangler
Wrangler